2011. március 30., szerda

Segítsüti 2011 - Csokis áfonyás töltött kalács (Babka)


A mai nappal ismét kezdetét veszi a gasztrobloggerek jótékonysági akciója, a Segítsüti, amelyben ismét részt veszek. Idén a Down Egyesületet támogatjuk, a licitekkel a Down-szindrómás gyerekek készség- és képességfejlesztéséhez szeretnénk hozzájárulni.

Mivel a sütiárverés immár hagyományosan húsvét környékén kerül megrendezésre, igyekeztem a kiszemelt édességet az ünneppel összeegyeztetni. Választásom ezúttal a lengyelek tradicionális húsvéti kalácsára, a babkára esett, mely a kelet-európai zsidóság számára sem ismeretlen sütemény. A receptet a Vidék Íze magazin 2010. áprilisi számában találtam, az eredetihez képest a tölteléket kicsit megvariáltam.
A kalács annyira ízlett a férjemnek, hogy eddig kétszer sütöttem újra, de azt hiszem, fogom még többször is.

Recept

Hozzávalók a tésztához
2,5 bögre ( egy bögre= 2,5 dl ) liszt
0,5 bögre cukor
egy csomag (7 gr) szárazélesztő
50 gr puha vaj
2 tojás
0,5 bögre tej

A töltelékhez

150 gr 55%-os étcsokoládé apróra vágva
egy tk őrölt fahéj
50 gr aszalt vörösáfonya
30 gr vaj felolvasztva

A lisztet, a cukrot és az élesztőt tálba teszem. Hozzáadom a két tojást, a vajat és a meglangyosított tejet, majd robotgéppel alaposan megdagasztom. Lágy, ragadós tészta lesz belőle. Megszórom egy kevés liszttel és meleg helyen kétszeresére kelesztem. A megkelt tésztát lisztezett felületen fél centi vastag téglalappá nyújtom. Megkenem az olvasztott vajjal, egyenletesen megszórom fahéjjal, elosztom rajta a csokoládét és az áfonyát is. Hosszanti oldalánál feltekerem, mint a bejglit, majd hat egyenlő részre vágom. A darabokat sütőpapírral kibélelt téglaformába rakom jó szorosan, majd még fél órát kelesztem. A sütőt ezalatt 180 fokra előmelegítem. A megkelt kalácsot 25 percig fóliával letakarva, majd 10 percig fedetlenül készre sütöm.

Kérem olvasóimat, ismerőseimet, hogy licitáljanak a süteményemre - vagy máséra - és ezáltal segítsék a Down Egyesület munkáját!

7 megjegyzés:

Anna írta...

Hmm.. Jól hangzik. Nem csodálom, hogy már sokszor kellett újra sütnöd. :)

Zsuzsi írta...

Igen, húsvétra pedig ajándéknak sem rossz!

Mária írta...

Szia!

Én csak azt nem értem, miért kell 6 darabba vágni? Milyen formában sütöd (püspökkenyér forma)?
Egyébként nagyon szép, ki fogom próbálni. A licit sajnos már meghaladta az én lehetőségeimet, de a receptfüzetre biztos vevő vagyok. :)

Zsuzsi írta...

Mirjam, szerintem ez valami tradicionális forma lehet, meg ha valami isteni szerencse üt be, esetleg kinyílik a vágásnál, mint a virág. Nekem nem volt ilyen szerencsém.
Téglaformában sütöttem egyébként, alig fért bele, lehet ez volt a baj.
A füzetre érdemes beruházni, nagyon szép szokott lenni!

Mária írta...

Köszi a választ!

Akkor még egy részletkérdés - hogy pakolod be a formába, vágással felfelé, vagy simán fektetve, ahogy a beiglit (csak akkor mi értelme elvágni)?

Zsuzsi írta...

Simán fektetve, mint a bejglit. Szerintem túl kicsi a formám, ezért nincs esélye, hogy kinyíljon. Lehet 2x3 hurkás változatban kéne megsütni.

Hajnalka írta...

szia Zsuzsi!
Ne haragudj, nem a témába vág. Pár napja kérdeztem a narancsos-csokis sajttortánál, ha van időd légyszi válaszolj!!
Előre is köszönöm

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails