2008. július 9., szerda

Túrós csusza


A túrós csusza elkészítése nem tartozik a legbonyolultabb konyhai műveletek közé, ráadásul (majdnem) mindenki szereti és készíti, így sokan gondolhatnák, miért kell ezt egy gasztroblogban közzétenni.


Nos, a mi verziónk egy kissé más, mint a megszokott, és az elkészítés módja sem biztos, hogy az általánossal egyező, ezért úgy döntöttem, megér egy blogbejegyzést.
Mint a legegyszerűbb ételeknek, ennek is jó néhány buktatója van, melyeket megpróbálok sorra venni. Figyelmeztetésül annyit: ez kizárólag az én ízlésemet tükrözi, lehet mások másként gondolják, de hát kinek a pap, kinek a papné…


1. Csak jó minőségű alapanyagot használjunk, azaz a tészta legyen lehetőleg házi, soktojásos csusza, a szalonna megfelelően füstölt és sózott, a tejfölben álljon meg a kanál, a túró pedig ne legyen vizes, száraz, mert annak semmi élvezeti értéke nincs. Nálunk a túró éppen ezért mindig juhtúró, egyrészt pikánsabb tőle az étel, másrészt a mindenfelé kapható vizes szemcsés valami számomra csak a csusza elrontója, se íze, se bűze. Aki jóféle házi túróhoz jutna, az persze készítheti abból is.
2. Ne spóroljunk a tejföllel-túróval, mert az étel száraz, nyögvenyelős lesz. A juhtúróval azonban vigyázzunk, kóstoljuk meg, mennyire sós és savanykás, mert ha túl sokat teszünk bele, savanyúbbá válik az étel, mint kellene. Az arányokat nekünk kell kitalálni, nálam juhtúróból kb. 30 deka az elegendő, ha pedig fele tehén-, fele juhtúróval készítem, 20-20 dekát veszek mindkettőből. A tejföl rendszerint egy agy doboz.
3. Nincs annál rosszabb, ha hidegen tálalják: egy kupac tészta, rámorzsolva a túró, egy-két kanál tejföllel meglocsolva nekem NEM TÚRÓS CSUSZA!! Ennek elkerülésére lásd a receptben írottakat.
4. Sokan eszik a szalonnás változatot porcukorral, erre sajnos rá sem bírok nézni…


Recept

50 dkg házi csuszatészta
30 dkg juhtúró
egy nagy doboz tejföl
legalább 20 dkg füstölt szalonna (a mostaniba pár szelet bacon is került)


A szalonnát felkockázom, kisütöm a zsírját lassú tűzön, hogy meg ne égjen, a pörcöt szűrőkanállal kiszedem, félreteszem tálalásig. A serpenyőből kb. két evőkanálnyi kivételével a szalonnazsírt kiöntöm, jó lesz az még másra is. A maradék zsírba két-három evőkanál tejfölt belekeverek és kis lángon addig melegítem, amíg egy homogén öntetet nem kapok. Ezalatt a tésztát kifőzöm, ha megpuhult, leszűröm, lehetőleg minél több vizet lerázok róla, majd visszaöntöm a lábosba. Ráöntöm a szalonnazsíros tejfölt, belemorzsolom a juhtúrót, hozzáteszem a maradék tejföl kétharmadát és összekeverem. Ha szükséges, sózom,visszateszem a tűzre és kevergetve melegítem még pár percig, hogy a tészta jól beszívhassa az ízeket. Rászórom a
tepertőt és tálalom. Másik változat: a hozzávalókkal elkevert tésztát szalonnazsírral kikent tepsibe öntöm és kb. 10 perc alatt sütőben összesütöm. A megmaradt tejfölt az asztalnál kínálom.
Mint mondjak: nem egy update étel, de nagyon jól tud esni mondjuk halászlé
után…

14 megjegyzés:

Unknown írta...

Szerintem abszolút megér a túrós csusza egy bejegyzést! Különösen a kis tippgyűjteményeddel - pompás forrás pl. nekem is, aki még sose készített túrós csuszát saját maga ;) Úgy igazából nem is vagyok rajongója, talán ezért sem készült még, apám viszont annál inkább örvend egy jó túrós csuszának.

phzs írta...

Én is hasonlóan csinálom, és igazad van, csak akkor finom,ha minden a legjobb benne. Én legutóbb fele túró, fele puha kecskesajttal csináltam, nagyon jó volt, kár, hogy a családból csak én szeretem.

Névtelen írta...

A recept tökéletes - pontosan EZ az igazi túrós csusza, a többi verzó csak túrós-tejfölös tészta.

Zsuzsi írta...

Nagyon örülök, hogy ezt rajtam kívül valaki más is így gondolja:-))

Névtelen írta...

Én most tanulok főzni, legalábbis próbálkozok... És ma a túróscsusza került sorra. A szakácskönyvekkel az a baj, hogy túl bonyolultak az ételek, és egy alapvető tudást már feltételeznek, nekem meg szájbarágóan kell leírni, hogy miből mennyit kell venni, mit kell csinálni (részletesen!!!), mennyi ideig, stb.
Úgyhogy most a te bejegyzésed alapján irány a bolt, aztán nekilátok. Elsőre biztos nem lesz tökéletes, de valahol el kell kezdeni...:)
köszi.

Zsuzsi írta...

Akkor most nagyon drukkolok, és majd írd meg, hogy sikerült!

Névtelen írta...

Én is hasonlóképpen készítem a túrós csuszát.Csak abban változik, hogy a tejfölbe beleteszem a túrót is, felforrósítom és ezután a meleg tejfölös szalonnazsíros túróba beleteszem a csuszát.Ennek az az előnye, hogy nem keseredik meg a túró, és ha másnapra megmarad, lehet bátran melegíteni, mert nem savanyú, és nem nyúlósodik meg a túró rajta.Ja és a meleg tejfölös túró picit beleivódik a csuszába.

Peter Tatrai írta...

Szia Zsuzsi!
Köszönjük szépen a receptet, SOKKAL jobban sikerült így, hogy a bacon zsírját összekevertem a tejföllel és azt a tésztával.
Svédországban élünk, és kaptunk magyar túrót, ami itt nincs, túró sem, legalábbis, amit ők annak hívnak, az nem az. :)
Rendes tésztánk nem volt, így tagliatellével készült és bacon szalonnával, de a receptednek köszönhetően nem csak száraz tészta lett rátört túróval a tetején.
Szóval köszönjük, követni fogom a blogodat. :)

Zsuzsi írta...

Szia Péter!
Nagyon örülök, hogy sikerült a recept által közelebb kerülni a megfelelő
túrós csuszához! Meg annak is, hogy ezáltal szereztem egy újabb olvasót.
Azt tudjátok, hogy házilag, nem nagy munkával is lehet túrót készíteni?
Itt egy link hozzá:
http://yikes.tolna.net/szakacskonyv/szaky250.html

Laci írta...

Ez isteni! Köszönöm, hogy megosztottad! :) üdv.: Laci

Zsuzsi írta...

Szívesen, örülök, hogy lenyerte a tetszésedet!

Lacika írta...

Szia Zsuzsi!
Ez a TÖKÉLETES túrós csusza! Megcsináltam, megettük, szerettük nagyon, királylány vagy!

Unknown írta...

Szia, az én túrós csuszám ma debutál, és őszintén megmondva, elolvastam pár receptet, tippet, de ez volt, ami igazán megragadott :) nagyon szépen köszönöm, Enikő

Zsuzsi írta...

Kedves Enikő!
Én köszönöm, hogyelolvastad, annak meg külön örülök, hogy ihletet tőlem kaptál.
Üdv: Zsuzsi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails