2007. november 17., szombat

Szűzérmék aszalt szilvás-narancsos mártással


Ahogy közelednek az ünnepek, egyre inkább kezdek karácsonyi hangulatba kerülni. Töröm a fejem a menün, az aprósüteményeken és persze az ajándékokon. Az ünnepi hangulat szép lassan besettenkedik a konyhába is: azon kapom magam, hogy olyan ételeket készítek, amiben a karácsony hangulatát idéző fűszerek, illatok kapnak hangsúlyt. Ez a mai is ilyen lett, kiváltképp a mártásban érzékelhető az ünnep íze-illata. Attila meg is jegyezte, amikor a mártást kevergettem, hogy karácsonyi illatok terjengenek. Kacsával vagy vaddal (szarvas, őz) karácsonyi vacsoraként is el tudom képzelni ezt az ételt.

A mártás íze a fűszerektől és narancstól édes-fanyar lett, kicsit a Campari ízére emlékeztetett, biztos nem voltam túl alapos és nem szedtem le teljesen a narancs fehér burkát, de szerintem ez most előnyére vált. Langyosan (majdnem szobahőmérsékleten) tálaltam, és nem bántam meg, sokkal kerekebb, lágyabb így, mint forrón. Nekünk mindenesetre nagyon ízlett. Krumplipürével tálaltam, ami illik is hozzá, meg persze néha Attila kedvére is lehet tenni. Menne hozzá a burgonyafánk is, de azt majd legközelebb.

Recept

2 sertés szűzpecsenye
tarkabors, só
vaj és olaj a sütéshez

A mártáshoz
1.5 dl száraz vörösbor (nálunk most J.P. Chenet Cabernet-Syrah)
5 dl húsleves
20 dkg aszalt szilva
1 közepes narancs filézve, kis kockákra vágva
fél hagyma
rozmaring
1 db csillagánizs
mokkáskanálnyi fahéj
1 cm-s gyömbér apróra vágva
só, tarkabors frissen őrölve
2-3 dkg vaj
1 evőkanál cukor

A krumplipüréhez
1 kg krumpli
8 dkg vaj
2-3 evőkanál tejföl
tej
só, szerecsendió

A mártással kezdem a főzést. A vajat lábosban felolvasztom, karamellizálom rajta a cukrot. Óvatosan felöntöm a levessel, vélhetően pöfögni-fröcskölni fog és a cukor bemerevedik, de nem kell megijedni, majd felolvad a hőtől. A folyadékba beledobom a csillagánizst, gyömbért, fahéjat, rozmaringot, a hagymát egészben. Hozzáadom a szilvát, sózom, borsozom, beleöntöm a bort is és addig főzöm, amíg a szilva felpuhul és a leve kissé besűrűsödik. (A csillagánizst 5 perc után kivettem, mert nem akartam, hogy medvecukor ízű legyen az egész, a hagymát pedig akkor távolítottam el, amikor már megüvegesedett.) Ekkor hozzáteszem a narancskockákat és még pár percig forralom. Ha kész, hűlni hagyom.

Utána elkészítem a pürét a szokásos módon, illetve a bekeverést Attilára bízom.

A húst keresztben 4-5 centi vastag szeletekre-érmékre vágom, lapjára fordítom és tenyérrel meglapogatom, tarkaborsot tekerek rá.
Mielőtt a püré teljesen elkészülne, előkapom a grillserpenyőt, diónyi vajat és egy-két evőkanál olajat forrósítok, beleteszem a húst és 5-6 perc alatt megsütöm, a sütés közben sózom. Akkor jó, ha kívül szép barna kérget kap, de belül még majdnem rózsaszín, lédús.

A húst tányérra szedem, meglocsolom 3-4 evőkanál mártással és krumplipürével körítem.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails